Saturday 20 October 2012

Tahniah Kelantan!

gambar dr mr google

Alhamdulillah dan Tahniah buat The Red Warrior dan Kelantan atas kejuaraan mereka dalam Piala Malaysia 2012 dan misi treble mereka berjaya dengan suksesnya. Sangat terharu bila melihatkan suasana stadium yang penuh dengan warna merah tanda sokongan rakyat Kelantan yang kuat dan bersemangat.  Difahamkan bahawa 3/4 stadium dipenuhi dengan penyokong-penyokong The Red Warrior. Mereka semua tekad dan berusaha untuk turun Shah Alam tidak kira yang datang dari Kelantan, yang menetap di Shah Alam sendiri, dan yang berada di mana jua (Perak, Perlis, Johor, dan lain-lain). Mereka yang berada di luar Malaysia juga turut menonton perlawanan tersebut melalui streaming. Begitulah kuatnya sokongan rakyat Kelantan, semuanya bersatu demi The Red Warrior, demi maruah negeri Cik Siti Wan Kembang. Tahniah! Allahu Akbar! 3x.

So, hari ni saya masak nasi berlauk gulai ikan tongkol bersempena dengan kemenangan Kelantan semalam. Hehehe...tak pernah2 masak nasi berlauk ni untuk breakfast. Tup2, hari ni nak masak lak. Biasanya, kalau nak makan masakan Kelantan ni, saya ke Padang Jawa je. Suka makan kat kedai akak Kelantan tu. Sedap sangat. Tapi, semenjak tak sentuh nasi ni, dah lama tak pergi kedai tu. Hari ni, saya masak untuk breakfast and lunch sekali. Lunch nanti, kalau perlu, saya tambah lauk lain.

gulai ikan tongkol...ada timun, cili api & telur rebus..
Gulai ni saya masak ikut rasa saya. Ikut bahan apa yang ada kat dapur. Bukan originally resepi Kelantan. Nak resepi ke?...hehe. Ok, jom semak resepi.

Gulai Ikan Tongkol Mama Farhi
Bahan-bahan:
Seekor ikan tongkol hitam (siripnya panjang.kalau tongkol putih, siripnya pendek)
4 biji Bawang merah
1 biji Bawang putih
1/2 sudu kecil Jintan manis
1/2 sudu kecil Jintan putih
1/2 sudu kecil Ketumbar
halia, lengkuas (banyakkan lengkuas dari halia)
serbuk kunyit
asam keping
santan pekat
timun (potong memanjang)
garam & gula/ gula melaka
*bahan rahsia -chicken stock (1/4 dari kiub)

Cara-cara:
  1. Blend bawang2, jintan2, ketumbar, halia, lengkuas. 
  2. Then, tumiskan bahan blend tadi sampai naik minyak dan cantik. Masukkan serbuk kunyit, ikan tongkol, asam keping. Ikan tu lebih kurang 600 gm.
  3. Biarkan seketika sampai air ikan keluar. Biarkan lagi sampai air ikan tadi kering sikit. Barulah masukkan santan pekat dan timun. Kacau perlahan-lahan sampai gelegak. Siaplah gulai kita. Pastu, boleh masukkan cili api, dan telur rebus dalam gulai tu. 
~Emmm...sedapnya dimakan dengan nasi panas2. Cili api tu gigit2 makan dengan nasi. Emm...memang sedap bak kata orang kelantan.."nyakut molek".
~kalau mak saya, dia rebus dulu ikan tongkol tu dengan asam keping dan garam. Rebus pun tak letak air. Api perlahan je...biar air ikan tu kuar sendiri. Pastu, gulainya tak ditumis dan tak letak jintan2...hanya guna ketumbar dan cili kering sikit. Kalau cili boh tak sedap. Then, masukkan semua bahan dalam periuk.
~Kalau guna kunyit hidup lagi sedap.

2 comments: