Monday 15 October 2012

Peristiwa Zulhijjah


Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah, Rabbul 'Alamin. Selawat dan salam atas junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW.

Esok dah 1 Zulhijjah dalam bulan Islam. Teringatkan saya akan tazkirah mudirah (guru besar) sekolah saya yang menceritakan tentang peristiwa 1 Zulhijjah ni. Dikatakan bahawa pada hari tersebutlah berlakunya pertemuan diantara Nabi Adam dan Hawa setelah 40 tahun berpisah setelah diturunkan ke bumi. Dalam masa 40 tahun itu, cinta Nabi Adam dan Hawa tidak pernah luntur walau sedikitpun. Mereka terus berusaha mencari antara satu sama lain dan tidak pernah berputus asa. Dalam pencarian tersebut, mereka sentiasa berzikir dan berdoa dan terus berdoa. Akhirnya mereka bertemu di Jabbal Ar Rahmah. Sebab tu, orang kata, kalau nak mohon cepat jodoh, berdoalah di Jabbal Ar Rahmah. 

Maka sebagai memperingati peristiwa tersebut, elok kita berpuasa pada 1 Zulhijjah. Jom kawan-kawan, kita berpuasa esok (Rabu, 17 Oktober, 1 Zulhijjah).

Banyak lagi peristiwa yang berlaku di bulan Zulhijjah ni. Antaranya: (yang ni saya search dari google).

2 Zulhijjah
Nabi Yunus AS dilepaskan dari perut ikan Nun.

3 Zulhijjah
Hari dimustajabkan doa nabi Zakaria AS.

4 Zulhijjah
Hari Keputeraan Nabi Isa AS.

5 Zulhijjah
Keputeraan Nabi Musa AS.

6 Zulhijjah
Hari kemenangan dan pembukaan kota Khaibar bagi Rasulullah SAW.

7 Zulhijjah
Hari dipadam api neraka Jahannam dan ditutup pintunya. Tidak akan dibuka pintu tersebut melainkan selepas berlalu 10 Zulhijjah.

8 Zulhijjah
Hari Tarwiyyah

9 Zulhijjah
Hari Arafah

10 Zulhijjah
Hari Raya Eiduladha

Sabda Rasulullah SAW : Tidak ada hari yang lebih Allah kasihi untuk melakukan ibadah kepadaNya daripada sepuluh hari terawal bulan Zulhijjah. Allah menimbang puasa pada tiap-tiap hari tersebut dengan timbangan puasa setahun dan sembahyang pada tiap-tiap malam tersebut dengan timbangan sembahyang pada malam Lailatul Qadar.

No comments:

Post a Comment