Monday 29 October 2012

Singgang Daging

Hari ni saya masih lagi bercuti sempena cuti Aidiladha. Hubby dah mula kerja hari ni. So, tinggallah saya dan anakanda sorang ni dirumah. Lunch hari ni saya masak singgang daging sebab daging banyak dalam freezer tu. Daging bawa balik dari kampung semalam. Peti ais pun taklah besar mana...sumbat2 juga dalam freezer tu..hehe. Resepinya sangat mudah. Ikut citarasa saya. Jom semak resepi.

Bahan-bahan:
1/2 kilo daging(dihiris2)
3 biji bawang putih (diketuk2)
1/2 inci halia
2 inci lengkuas
1/2 sudu kecil budu
cili api (tak perlu dipotong...biarkan sebiji2...ikut pedas)
sedikit gula melaka & garam secukup rasa

Cara-cara:
Rebus je semua ni dengan api yang sangat perlahan. Kalau ada pressure cooker lagi senang. Rebus dulu daging sampai lembut, baru masukkan bawang putih dan bahan2 lain.

Senang je kan respinya..ni resepi ikut citarasa saya. Kalau mak yang masak, dia tak letak lengkuas, budu, gula melaka, cili api. Ok, selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment