Wednesday, 5 December 2012

Strawberry Muffin

Petang-petang sedap juga dapat makan yang segar2...putu piring ke, ubi kayu rebus ke, buah berangan rebus ke...huhu..tak menahan. Teringat masa saya kecil2 dulu, mak selalu rebus buah berangan untuk minum petang. Memang sedap, lembut je. Mak gunakan pressure cooker, kejap je rebus.

So, petang ni, saya terfikir nak buat muffin. Senang dan bahan2 pun dah ada di dapur. Anakanda pun suka makan. Strawberry filling lebihan buat crepe hari tu ada banyak lagi. So, apa lagi, jadilah resepi belasah saya ni...main guna cawan je sukatannya..ikut logik sukatan air dan tepungnya. Kira experiment la ni...hehe. Ni yang hubby selalu bising ni..suka sangat buat experiment. Kalau jadi, takpe...kalau tak jadi, tu yang membazir. Tapi, kali ni memang jadi..mabeles!

Bahan-bahan:
1/2 cup minyak jagung
3/4 cup castor sugar
1 1/2 cup self raising flour (sifted)
4 biji telur (gred m)
2 tbp susu tepung
1 tsp esen vanilla
1/4 tsp salt

Strawberry filling

Cara-caranya:
  1. Pukul telur dan gula sampai kembang. Masukkan esen vanilla, minyak, susu tepung & garam.
  2. Pukul lagi hingga sebati. Then, stop beating dan masukkan tepung sikit2. Kacau cara 'kaup balik' menggunakan spatula kayu. Kacau perlahan2 sampai sebati.
  3. Masukkan dalam paper cup 3/4 je..jangan banyak2...nanti melimpah lak. Then, letakkan strawberry filling atasnya menggunakan piping bag.
  4. Bakar dalam oven pada suhu 180c selama 35 minit atau sehingga masak.
**Jangan lupa, panaskan oven dulu, sebelum sediakan batter.
**Bila2, kalau nak tambah kekacang ke, chocolate chip ke...mesti sedap.
**Minyak jagung tu, boleh juga gunakan butter yang dicairkan.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete