Monday 15 October 2012

Misi belum selesai

15/10/2012::Isnin
Hari ni saya tak ke sekolah. Semalam, doktor bagi mc sebab tekanan darah saya naik tinggi (160/105). So, hari ni saya tak ke sekolah. Hari ni doktor suruh datang check bp lagi. Adui..banyak kerja sekolah tak dapat nak buat hari ni. Tambah2 sekarang tengah sibuk dengan persiapan Majlis Ihtifal.

Semenjak saya ke gym ni, memang selalu sakit tengkok. Lepas habis main, terus sakit tengkok. So, semalam rasa tak sedap hati. Terus saya ke klinik sebelum ke gym. Tup2...doktor tak bagi ke gym lagi. Doktor nak monitor tekanan darah saya dulu. Doktor kata, maybe saya kena start ambil ubat darah tinggi esok. Emmm...dah tak tahu apa nak kata. 

Apa pun, saya akur dengan keputusan doktor. Andai perlu on medication, ikut je. Maybe saya boleh ke gym lagi bila bp dah stable. Misi menurunkan berat badan belum selesai. Aerobic class pun belum habis belajar lagi. Seronok sebenarnya workout kat gym. Badan rasa segar, lebih berstamina. Rasa nak berlari je. Naik tangga pun rasa nak lari..berjalan pun rasa nak lari. Rasa ringan badan ni. Balik rumah, banyak kerja rumah boleh settle.

16/10/2012::Selasa
Alhamdulillah, pukul 10 pagi tadi saya ke klinik untuk check bp. Terkejut bila doktor kata normal pula (120/80). Katanya saya kena datang balik esok untuk check bp lagi. Doktor tak galakkan saya ke gym. Dia cakap, saya elok jalan je kat tasik. Buat slow2. Maybe hari pertama jalan keliling separuh tasik, pastu esok2 3/4 keliling, esok2 1 pusingan tasik. Lama2, bila dah biasa, boleh lari2 anak pula. Kata doktor, tak perlu ambil masa yang lama sekali jalan. Emm...iklan kat tv cakap bersenam untuk 20 minit sehari dan buat 3 kali seminggu. Statement tu hanya untuk orang yang nak maintain bukan orang yang baru nak bersenam macam saya. Doktor cakap, saya tak boleh terlalu nak kejarkan nak kurus cepat. Sebulan dapat turun 1-2 kg pun ok.


No comments:

Post a Comment