Sunday 20 May 2012

Pudding Roti Bersos

Malam ni saya buat pudding roti yang memang dah lama nak buat. Semalam kami ke Intekma Resort untuk jamuan Hi-Tea yang dijemput oleh PIBG Sekolah Sri Pintar. Jamuan tu untuk raikan guru-guru Sri Pintar sempena Hari Guru. Dalam banyak-banyak dessert yang disajikan, saya tertarik dengan pudding rotinya. Cantik dengan hiasan buah segar yang pelbagai. So, saya pun ambil la sikit. Bila duk suap kat anakanda sorang tu, dia nampak suka pulak ngan pudding tu.. Apalagi, saya pun tekad la nak buat gak. So, petang tadi saya sempat cari barang-barang nak buat pudding. Beli kat kedai runcit dekat rumah je..hehe. Resepi lak saya google kat banyak web.
fresh from oven..pudding roti

Jom semak resepinya...

Bahan-bahan:
10 keping roti butterscotch (Gardenia)..boleh juga gunakan roti butter yang lain.
6 biji telur
2 cup whipping cream
1/2 cawan castor sugar
1 tsp esen vanilla
sedikit cinnamon powder
sedikit kismis 
sedikit butter

Caranya:
1. Sapukan butter pada loyang. Susun roti dalam loyang.
2. Satukan telur, whipping cream, castor sugar, esen vanilla dalam bowl...kacau sebati guna whisker. Then, masukkannya dalam loyang roti tadi. Biarkan sejam sebelum dihiaskan dengan kismis dan cinnamon powder.
3. Sebelum tu, panaskan oven selama 10 min sebelum masukkan loyang tadi dalam oven. Bakar pada suhu 160 celsius, selama 40 min atau sampai brownish (masak). Kalau bakar dalam bekas casserole pun ok..cantik je.

Sos:
2 cup fresh milk
1 tsp esen vanilla
sugar (ikut suka)
2 tbsp cornstarch (ikut suka nak likat macamana)

# Kalau nak gantikan whipping cream dengan susu cair pun boleh. Fresh milk tu pun sama...hehe, jimat sikit kan. Tapi, kalau guna whipping cream, rasanya lagi sedapp..biasalah tu, kalau nak yang sedap2, mesti gunakan bahan-bahan yang mahal sikit.

#Cara hidang; potongkan pudding roti ke dalam piring, pastu tuangkan sosnya diatas pudding. Hiaskan dengan strawberry / fresh fruit. 

#Ok, mesti cuba tau..anak-anak pasti suka...cik abang apatah lagi...('',). Sesuai makan untuk breakfast dan minum petang...untuk menu open house pun ok. emm..shedapnyer!!

No comments:

Post a Comment