Monday 28 May 2012

Cuti Sekolah

source: mr google

Alhamdulillah, dah cuti sekolah. Seronok rasanya bila cuti sekolah ni. Boleh relax dan buat apa je aktiviti yang kita suka atau dah lama teringin nak buat, tapi tak terbuat2. Saya ni wish list memang banyak. Semuanya pasal hobby; cooking, baking, crafting, sewing, macam2 lagi. Bila dapat buat benda ni, hati rasa puas. Puas tu satu nikmat yang sangat menyenangkan....susah nak digambarkan. So, waktu cuti sekolah je la yang saya rasakan sesuai nak buat semua yang saya suka. Tu yang seronok jadi cikgu ni, ada cuti panjang. Banyak masa bersama family.

Kursus PBS
Walaubagaimanapun, hari ni dan esok saya ada kursus di sekolah. Kursus Perlaksanaan PBS. Hari Rabu lak, saya ada tuition class di sekolah. Lepas tu, barulah cuti betul2. Tapi, rasanya maybe saya akan ke sekolah juga untuk settlekan beberapa hal sekolah. Exam paper pun belum habis marking lagi. Program Ko-ko pun banyak yang perlu dikemaskini. So, kira2nya tinggal seminggu je cuti saya kali ni. Banyak la tu...sapa nak bagi cuti banyak tu.

Potty train
Cuti kali ni, saya plan nak train anakanda sorang ni untuk tak perlu pakai diapers lagi. Buang air kecil dan besar di toilet. Tapi, seminggu sebelum cuti baru ni, cikgu dia dah start ajar tak gunakan diapers. So, nak tak nak, saya perlu sokong apa yang cikgunya ajar di taska. So, saya di rumah pun akan pastikan dia bagitahu bila dia nak buang air. Lebih kurang seminggu jugalah saya duk lap lantai je..hehe, lap kencing dia yang terbabas tu. Masa tu, memang letih sikit. Tambah2 bila kita duk kelam kabut memasak lepas balik sekolah. Masa tu la juga dia 'terbabas' kat lantai.

Kenangan manis tu, tak dapat dilupakan. Sesekali teringat, memang tersenyum dibuatnya. Sekarang ni, anakanda saya dah tak pakai diapers lagi. Alhamdulillah, bermula Jumaat lepas, 25 Mei 2012, dia dah pandai cakap kalau dia nak buang air. Kami kecil2 dulu, mak kata, setahun lebih dah tak pakai diapers. Tapi, anak saya ni lambat sikit, 2 tahun 10 bulan baru di ajar tak pakai diapers. Hehe..mama dia malas sikit.

Saya nak share petua nak ajar anak supaya tak perlu lagi pakai diapers. Saya belajar dari kawan2 guru disekolah;
  • 2 minggu sebelum kita ajar anak kita, kita mesti selalu cakap kat dia bahawa dia dah besar, dah tak boleh pakai diapers lagi, pastu kalau nak kencing/ berak mesti dalam toilet sahaja. Penting untuk kita selalu masukkan input ni sebab dia akan simpan apa yang kita cakap. Sampai masa nanti, dia senang nak apply apa yang kita cakap. <yang ni, saya sempat 2 hari je bagitahu dia sebab cikgu dia dah advance dulu ajar kat sekolah tanpa berbincang dengan saya dulu. Tp, ok je...bagusla. Saya je yang tak bersedia latih dia di rumah sebab plan nak ajar masa cuti sekolah ni..hehe.>
  • Kita sebagai ibunya kena yakin dan percayakan dia. Apa yang kita fikirkan mempengaruhi emosi dia. Letakkan gelombang2 yang +ve dalam dirinya.
Cuti-cuti Malaysia
Dah lama rasanya kami sekeluarga tak jalan-jalan..cuti-cuti Malaysia. Teringin nak stay satu malam kat mana2 resort, pastu ronda2. Tapi, sebenarnya dah lama tak balik kampung. Balik kampung pun best. Memang best sangat. Kira 2 in 1...cuti2 M'sia dan ziarah mak ayah di kampung. Banyak jimatnya tu. Kami memang nak balik kampung cuti kali ni. Tapi, saya duk agak2 yang adik saya kat Putrajaya tu akan bersalin anak kedua minggu ni. So, kesian pula kat dia. Kalau saya ada, boleh tolong2 apa yang patut. Anak sulung dia tu, boleh tahan juga activenya.

_______________________________________________________

Apa2 pun, cuti sekolah ni waktu untuk recharge balik tenaga, emosi dan motivasi diri. Gunakanlah cuti ni sebaiknya....fully utilised.

No comments:

Post a Comment