Wednesday 23 May 2012

Grilled chicken chop

Assalamualaikum kawan-kawan semua. Moga kawan-kawan semua sihat dan ceria selalu disamping orang-orang tersayang.

Hari ni, balik sekolah tadi, saya masak grilled chicken chop untuk dua orang buah hati tersayang. Saya masak grilled chicken chop ala Wan Nuraini..hehe saya lah tu. Masak ikut rasa je. Hehe..macam biasalah tu. Hubby pun dah tahu sangat yang saya ni suka masak ikut sesedap rasa sendiri je.

So, grilled chicken chop ni, saya masak takder sukatan tertentu. Tapi, disebabkan nak abadikan resepi ni dalam blog sebagai rujukan masa akan datang, saya agak2 sukatannya.

Bahan-bahan (marinate):
3 keping ayam bahagian peha (beli kat pasar seksyen 6, Shah Alam..cakap nak ayam untuk chicken chop. So, dia akan buangkan tulang siap2).

3 tbsp black pepper sauce
1 tsp black pepper powder (tumbuk2 pun boleh..ikut nak pedas mana)
1 ulas bawang putih (chopped)
1 tbsp honey
garam secukup rasa

 *Marinate untuk sekurang2nya sejam. Then, grill je atas non stick frying pan..letak minyak zaitun sikit. Grill sampai masak. Saya suka yang medium..dagingnya tak masak sangat, a bit juicy. Ada orang suka yang 'rare' (yang ni dagingnya pinky, juicy), ada yang suka 'well done' (brown, chewy dagingnya). Tapi kan..kalau rare ni tak lalu lak nak makan..mat saleh sukalah yang ni.

Brown Sauce
1 tin Campbell's mushroom soup
Black pepper sauce
1 tbsp butter
sedikit garam

*Masukkan soup tu dalam periuk. Pastu letak air dengan sukatan yang sama dengan tin soup tadi. Masukkan black pepper sauce. Kacau atas api yang perlahan. Then, masukkan butter and salt. Siap!

Ok..bonus untuk semua kawan-kawan blogger...nak share resepi buat coleslaw sedap.

Bahan-bahan:
cabbage, carrot  - hiris halus2. Masukkan dalam salad bowl.
mayonnaise, fresh milk, castor sugar, pinch of salt - campurkan semua dalam mangkuk, kacau sebati dan rasa. Then, masukkan ke dalam salad bowl tadi, gaul rata. Siap! Rasanya sedap lagi dari yang KFC punyer.

Ni resepi bonda tercinta. Kecil2 dulu, mak selalu masakkan kami fried chicken siap dengan coleslaw & mashed potato. Air tangan mak memang sedap. Kami 7 beradik memang suka sangat masakan mak...takde jual kat kedai.


No comments:

Post a Comment