Saturday 5 May 2012

Menjahit lah pulok..

Hari ni punyalah excited nak mencuba mesin baru. Tengahari tadi saya ke Jakel membeli kain-kain untuk project jahitan saya. Cuma saya tak berapa puas memilih kain sebab tak banyak choice untuk heavy cotton dan cotton yang bergambar cartoon untuk cadar budak. Konon-konon nak belajar buat cadar katil single untuk anak. Nak belajar dengan mak. Mak kebetulannya ada kat sini seminggu ni. Mak memang pandai menjahit cadar-cadar ni. Selalu dia dapat tempahan jahit untuk cadar & telekung solat (customised).

Masa kami kecik-kecik dulu, memang tak pernah tempah baju. Semuanya mak yang jahitkan. Gaun & maxi kami pun mak yang jahitkan. Dia design sendiri. Selalu jugak dia refer buku fashion dari Jepun...baju sailormoon pun ada...hehe. Kalau baju kurung tu, mak akan jahitkan dengan tulang belut sekali. Jahitan mak memang kemas dan cantik.

Sebenarnya, dalam kepala ni macam-macam nak jahit. Petang tadi, saya sempat siapkan bag yang direka sendiri. Hubby cakap, "Mama tu, ukur lah betul-betul. Main gunting je..". Hehe...nak express potong kain sebab tak sabar nak guna mesin baru. So, berlakulah experiment pertama saya petang tadi. Berpeluh-peluh gak. Mana taknya, hubby pun sibuk duk sebelah saya, tengok saya menjahit. Sibuk nak tahu apa jadi dengan bag yang saya nak jahit. Konon-konon macam supervisor saya..kihkihkih. Sebenarnya, dia pun excited gak. Akhirnya, selepas sejam setengah berlalu, siaplah bag saya. Happy sangat dapat jahit bag sendiri. Walaupun sangat simple...yang penting saya jahit sendiri. Lain kali boleh cuba lagi dengan macam-macam design. Alhamdulillah...
mesin ni user friendly..

kwang..kwang..kwang...my first trial..

No comments:

Post a Comment