Saturday 12 May 2012

It's the weekend

Alhamdulillah, hari ni lega rasa dapat duduk rumah, bebas dengan aktiviti sendiri. Dah banyak minggu sibuk dengan aktiviti sekolah. Memang aktif Sekolah Sri Pintar ni. Minggu depan, hari Rabu (16 May 2012), ada Sambutan Hari Guru disekolah, malam keesokannya Khamis (17 May 2012), ada Majlis Silaturrahim Sekolah Rendah Sri Pintar dengan Sekolah Menengah Integrasi Tahfiz Sri Pintar. Sabtunya pulak (19 May 2012) ada Majlis Hi-Tea Guru & PIBG. Sebelum tu, pagi Sabtu tu saya ada tuition disekolah untuk murid-murid Pintar 6 (UPSR). Semuanya majlis meraikan guru sebenarnya. Alhamdulillah, terima kasih semua.

Things to be done
So, masa yang ada ni saya siapkan beberapa kerja yang tertunda. Pertamanya, mestilah kerja-kerja mengemas rumah yang tak pernah habis...hehe. Tak sempat sokmo...asyik melayan karenah anakanda yang bertuah ni. Anak baru sorang, tapi aktifnya boleh tahan. Sangat ligat. Tak habis kita duk mengelap lantai, dia taburkan biskut pulak. Lepas marah dia main biskut, dia masuk bilik air pulak (dia suka main flush jamban)...habis kena mandikan dia pulak..hehe. Memang tak putus2 kerja dia. Sangat kreatif dan banyak akal. Tapi, mak saya cakap, saya ni walaupun anak aktif macam ni, tak kurus-kurus jugak.

Keduanya, saya nak siapkan banyak tempahan ribbon dan hairclip. Ramai orang duk tanya ribbon saya. Ada yang datang ke gerai adik saya semata-mata nak beli ribbon. Ya ampun..minta maaf banyak2..saya memang tak sempat kebelakangan ni. Insya Allah, Sabtu Ahad ni, saya siapkan.

Ketiganya, nak menjahit langsir dan sarung tilam baby yang ditempah. Yang ni, sekejap je menjahitnya. Yang lambatnya sebab kena tunggu anakanda tidur dulu. So, malam2 je boleh menjahit. Kalau buat cake ke, buat ribbon ke..saya akan buat sama-sama dengan anak. Dia pun seronok tengok kita buat. Tapi, kalau menjahit ni, bahaya sikit. Yela..dengan jarum penitinya, guntingnya..macam-macam. Nanti, mula lah dia sibuk nak tolong gunting kain jugak. Haa..kecuali kalau kita pasangkan cd untuk dia. Memang dia suka...senyap je tengok cd. Tapi, kita pulak yang risau kalau dia senyap je. Takut dia main benda lain.

Haa..banyak tu benda nak buat minggu ni. Apa-apa pun, hubby banyak support saya. Dia pun sibuk dengan business dia di rumah. Nampak macam duk tengah siapkan website yang ditempah. Yang penting, mesti enjoy apa yang kita buat. Barulah seronok dan tak terasa penatnya.

Luangkan masa dengan anak
Anak ni, kita kena luangkan masa kita untuk dia jugak. Pastikan ada masa kita untuk entertain dia..gurau2, bercerita, main dengan dia, drawing dengan dia, etc. Anak saya, kalau papa dia duk dalam office siapkan kerja...dia pun nak kerja gak. So, papa dia akan lukiskan apa2 yang dia nak atas drawing block...pastu dia tambah2, melukis jugak. Lepas siap melukis dan mewarna, dia mesti lari tunjukkan kat saya dan explain apa yang dia lukis. Tergelak dengar explanation dia...dia selalu cakap "ni papa dia, mama dia, anak dia". Dia lukis bulat2 je pun..hehehe.


No comments:

Post a Comment