Thursday 15 November 2012

Nasi Goreng Udang

nasi goreng udang
ni dia perencahnya..
ni anakanda tidur kekenyangan..tengok tv pun x habis..

Resepi nasi goreng udang ni sangat senang disediakan. Orang bujang pun boleh masak. Saya hanya gunakan perencah, tanpa bawang. Tapi, saya jarang masak nasi goreng udang ni sebab hubby tak berapa suka yang segera2 ni. Dia suka nasi goreng yang ditumis dengan bawang dan asli tanpa sebarang perencah. Ok, jom semak resepi.

Bahan-bahan:
4 cawan nasi
12 ekor udang - ikut selera
1 packet perencah nasi goreng cina Adabi
2 biji telur
Cili merah/ cili api (dihiris) - kalau campurkan pun sedap
Daun sup (dihiris)
Garam

Cara-caranya:
  1. Lerai2kan nasi kita..jangan ada yang berketul2. Pastu, ketepikan.
  2. Dalam kuali, panaskan minyak dan goreng telur dulu...hancur2kan. Angkat dan letakkan di atas nasi kita tadi. Ketepikan dulu.
  3. Dalam kuali yang sama, panaskan minyak sikit dan goreng pula udang kita dengan sedikit garam sampai keluar air udangnya. Angkat dan letakkan atas nasi kita tadi. Ketepikan dulu.
  4. Dalam kuali yang sama, panaskan minyak sikit dan goreng cili pula sampai garing sikit. Pastu, masukkan nasi kita tadi bersama2 dengan telur dan udang yang telah kita sekalikan tadi.
  5. Teruskan menggoreng...gaul sebati. Pastu, masukkan perencah nasi goreng cina kita dan gaul sebati. Last sekali, masukkan daun sup kita dan gaul sebati dan terus tutup api. Siap untuk dihidangkan.
~nasi tu, saya agak2 je sukatannya sebab masa masak tadi tak sukat pun.
~Kalau gunakan cili merah dan cili api lagi sedap...warna nasi goreng kita pun cantik..naik seri.

No comments:

Post a Comment