Saturday 2 June 2012

Resepi Kari Ayam

Panas betul cuaca hari ni. Basuh kain memang berbaloi-baloi. Cepat je kering kain dijemuran. Kali ni saya update blog di kampung. Balik kampung Tanjung Karang, kampung hubby. Kali ni gatal lak bawa laptop sekali..hehe.

Sunyi je rumah hari ni. Mak dengan abah pergi 'becek' di Banting. Pergi sebuah kereta dengan pak sedara sekali. Adik ipar yang duduk di Seremban pun baru balik tadi. So, tinggallah kami anak beranak di rumah dengan 2 orang adik-adik hubby. Rumah kampung macam ni, bila tengahari memang panas betul. Tak boleh nak bertapa kat dalam rumah. Sesekali kena keluar rumah ambil angin. Tapi, kalau malam memang sejuk sangat. Tak payah ada aircond. Originally, fresh air. Memang best tidur.

Hari ni nak share resepi kari ayam yang sempat saya masak tadi. Saya belajar dari kawan disekolah. Jom semak resepi. Resepi ni saya ikut sukatan saya sendiri. Masa belajar hari tu, tak tanya sukatan lak. So, pandai2 sendiri..ikut selera.

snap dari periuk..
Bahan-bahan:
1 ekor ayam (saya suka buang kulit)
1 1/2 peket rempah kari daging ADABI (bancuh dengan sedikit air)
1 labu bawang besar (hiris)
1 ulas bawang putih (hiris)
2 inci halia (hiris)
1 batang serai (diketuk)
1 tbsp kerisik
1 cube chicken stock
1 asam keping
1 biji kelapa (santan)
sedikit kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga (3 serangkai)
Garam & gula

Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan 3 serangkai, kacau2 sikit. Pastu masukkan bawang2, halia dan serai tadi. Tumis sampai naik bau.
  2. Pastu masukkan rempah kari daging dan tumis sampai garing, pecah minyak. Pastu, barulah masukkan ayam dan sikit air. Masukkan garam sikit, chicken stock dan tutup periuk dengan api perlahan. Biarkan sampai ayam empuk.
  3. Bila ayam dah empuk, masukkan santan, kerisik dan asam keping. Jangan tinggal, mesti selalu kacau dengan api yang perlahan. Kalau tak, tak cantik santannya. Kacau perlahan2 sampai gelegak sikit. Pastu, boleh rasa. Bila dah cukup masinnya, lemaknya, masamnya, manisnya...barulah tutup api. Siap untuk dihidangkan. 
Kali ni saya masak kari tak letak ubi kentang. Nak cepat..hehe. Ok, mesti cuba tau. Kalau dah pandai nanti, share2 pada orang lain. Moga ilmu yang sedikit ini ada manfaatnya. Terima kasih.

kampung Tanjung Karang
cuaca panas memang sedap dapat makan  ice cream


No comments:

Post a Comment