Monday 4 June 2012

Pudding Roti Karamel

pudding roti karamel

Bila tengok gambar kat atas tu, nampak suram je kan. Gambarnya malap, hidup segan mati tak mau...hehehe.Takpela, yang penting gambar kat atas tu pudding roti caramel yang saya buat petang tadi. Main snap je ikut suka.Terlebih seni..hehe.

Resepi ni saya ambil dari blog Dapurku Sayang. So, kalau nak cuba resepi ni boleh ke sini. Resepinya simple. Senang nak buat sebab bahan-bahannya memang selalu ada kat dapur kita. Cumanya, saya bakar dengan suhu yang kuat sikit. Saya guna suhu 200 C. Pastu, saya guna 4 biji telur (2 biji daripadanya ambil semua putih n merah, 2 biji lagi ambil merah je).

Memang sedap pudding ni. Texturenya pun cantik. Tak berlubang-lubang. Sedap dimakan sejuk. Ok, jom semak resepi olahan saya. Resepi asal dari blog Dapurku Sayang.

Bahan-bahan:
Caramel
1/4 cup gula
2 tbsp air

  • Letak loyang yang kita nak buat pudding ni atas dapur, masukkan gula. Rata-ratakan. Pastu, hidupkan api perlahan. Nampak macam dah nak kuning sikit, kacau-kacau supaya serata kuningnya. Akhirnya jadi warna perang. Cepat-cepat masukkan air panas. Kacau-kacau lagi. Tutup api dan biarkan karamel tadi sejuk dan mengeras. Sementara tu, siapkan bahan pudding pula.
Pudding
3 keping roti Gardenia (buang tepinya. yang tepinya tu, sendiri makan la)
2 biji telur dimbil semuanya
2 biji telur diambil kuningnya sahaja
1 1/2 cup susu cair
1/2 cup air suam
1/2 cup susu pekat
1 tsp esen vanilla
  • Saya blend semua bahan ni. Caranya, dalam blender tu, masukkan telur bawah sekali, roti, barulah yang lain-lain. Semuanya dalam blender. Pastu, blend sampai lumat betul. Pastu bolehlah masukkan bahan ni dalam loyang gula karamel tadi dengan menggunakan penapis. Tuang perlahan-lahan. Nak buangkan buih dia. 
  • Bakar dalam oven dengan suhu 160 C (saya gunakan suhu 200 C) selama 50 minit atau sampai masak. Gunakan kaedah steambake. Letakkan loyang pudding kita di dalam loyang yang lebih besar berisi air panas. Nak tahu dah masak ke belum, bila buka oven tu, pudding kita tak goyang-goyang. Bila dah masak, sejukkan dulu sebelum diterbalikkan. Bolehlah disimpan didalam fridge. Makan sejuk...sedaap sangat.

No comments:

Post a Comment