Friday 2 March 2012

Pudding Roti (sedap & mudah)

Jam dah pukul 12.20 malam. Malam ni, saya sibuk mengemas rumah, basuh kain2 yang ada. Hubby cakap nak balik kampung Tanjung Karang awal2 pagi esok. So, kena bereskan kerja2 rumah dulu supaya senang bila balik dari kampung nanti. Tenang hati..taklah kelam kabut dibuatnya nanti.

Sambil2 membasuh kain ni, saya sempat buat pudding roti. Anakanda dengan papanya dah tidur awal lagi. Lega rasa bila dua beranak tu dah tidur..hehe. Jom semak resepi pudding ni. Sangat senang dan simple. Saya memang suka resepi yang senang2.

ni tak tau corak apa..ingat nak buat khat...x jd..hehehe

Bahan-bahan:
1 peket (23 gm) Agar-agar
 4 keping Roti
1 tin Susu Cair
1/2 tin Susu Pekat
4 cawan Air
2 biji Telur
1 penutup Esen vanilla
Sedikit milo
1 senduk kecil Gula (ikut citarasa)

Cara-cara:
1. Bismillahirrahmanirrahim...Ha! Mestilah mulakan dengan nama Allah. Masak agar-agar dengan air 4 cawan tadi sampai agar-agar tu hancur.
2. Blend roti, susu cair, susu pekat, telur, gula, esen vanilla. Blend sampai betul-betul lumat. Roti tu, jangan buang tepinya. Sayang tau. Nanti sapa lak nak makan tepinya tu. Takpe, blend je semua sekali.
3. Masukkan dalam agar-agar. Perlahankan api.
4. Kacau sampai gelegak sikit. Tutup api.
5. Pastu bolehlah diwarnakan pudding kita ikut kreativiti. Kalau nak warna coklat, campur milo sikit. Saya buat 2 warna je...warna asal dengan warna merah.
6. Agak2 pudding kita tu dah sejuk...masukkannya ke dalam peti ais. Emmm...sedap sangat. Cubalah!...Anak2 pasti suka. Bak kata anakanda saya.."Shedapnya mama mashaaak". Hehe...kelakar lak. Dia tu, nasi dengan telur pun cakap sedap gak. Pandai amik hati mamanya. Hehehe...

*Ok, kalau tak faham tanya tau. Tinggalkan komen anda dibawah. Nanti saya jawabkan.

No comments:

Post a Comment