Monday 20 February 2012

Usaha & Ikhtiar

gambar xcantik..guna camera hp

Alhamdulillah...hari ni lega sangat rasa. Banyak kerja dah settle. Soalan2 exam dah siap semua. Lesson plan pun dah siap untuk minggu depan. Rumah pun dah dikemas...siap ubah layout. Saje2 suka. Entahla..kali ni rasa lebih bertenaga. Rasa nak buat banyak kerja. Biasanya, balik sekolah je..sempat masak untuk makan malam, pastu dah tak larat. Malam pulak, tidur awal. Tapi, kali ni memang rasa berbeza. Kat sekolah pun, siap berlari naik tangga ke kelas. Hehehee...kelakar lak. 

Lebih bertenaga
Terfikir2...sebenarnya saya perasan, sejak ambil multivitamin ni, dengan izin Allah, saya lebih bertenaga. Tapi, boleh tahan seleranya. Sebelum ni, tengahari saya tak makan nasi pun ok. Tapi, sekarang ni tengahari wajib makan nasi. Makan lauk aje tak jadi. Rasa menggeletar semacam je..sampai seminggu saya kena pedih ulu hati. Last2, saya makan juga nasi untuk tengahari. Cumanya, saya sikitkan kuantiti nasi. Makan banyak sayur-sayuran. Alhamdulillah, saya lebih selesa sekarang.

Pregnacare ??
Saya makan Pregnacare..multivitamin untuk rahim dan merancang untuk hamil. Makan sebiji je sehari. Saya beli dengan sedara dari UK. Kebetulan masa tu saya ke rumahnya di Seremban. Masa duk sembang2 tu, dia suggest saya ambil supplement ni sebagai ikhtiar untuk hamil. Saya mula2nya kurang yakin. Tapi, rugi pulak kalau tak cuba. Tengok pada nutritional info dia, saya beranikan diri untuk cuba. Mula2 tu, saya bawa product ni ke klinik, consult dengan doctor. Doctor senyum je kat saya..dia kata saya boleh makan product ni. So, sekarang ni, still duk makan pregnacare. Sekotak, ada 90 biji..untuk 3 bulan. Saya baru makan 2 minggu.

Usaha & Ikhtiar
Saya memang baru merancang2 untuk hamil lagi. Baru berkira2 untuk consult dengan doctor pakar. Masa nak mengandungkan anak pertama dulu, macam2 kami ikhtiar. Sampailah saya berjumpa dengan pakar sakit puan. Semua doctor2 yang pernah saya jumpa mengatakan bahawa saya normal, sihat dan tidak ada masalah untuk hamil. Yang tersirat adalah, belum ada rezeki untuk kami.

Macam2 doa dah dihafal dan dijadikan zikir harian, solat hajat bersama. Akhirnya, Alhamdulillah...Allah makbulkan doa kami...setelah 3 tahun perkahwinan, saya disahkan mengandung. Masa tu, macam tak percaya. Hubby belikan 3 pregnancy test. Ketiga2nya double line. Tapi, hubby tak percaya jugak. So, kami jumpa doctor untuk kepastian. Last sekali, barulah hubby tersenyum lebar.

Bila dah dapat anak yang pertama, hati ni rasa sangat2 bersyukur padaNya. Malu rasanya nak merayu lagi padaNya untuk anak yang kedua. Tapi, pada siapa lagi harus kita mengadu selainNya, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Kawan2, jangan risau...Bagi yang belum menimang cahaya mata lagi..teruskan berusaha. Better kita jumpa doktor pakar untuk consult kita. Selain tu, jaga pemakanan kita. Makanlah makanan yang berkhasiat. Logiknya, badan yang sihat akan berfungsi dengan baik...Insya Allah. Andai perlu, ambillah supplement yang cukup untuk badan kita. Badan sihat, hati pun happy..ceria dan cergas. Selain tu, try juga berjumpa dengan ustaz2 yang merawat secara batiniah (Darul Syifa' ke....). Yang penting, think positive dan jangan putus harap dengan Allah. Tingkatkan usaha!..(hehehe...dah macam comment dalam buku record murid2 je).

10 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum nak tanya nak beli dimana ya yg ad 90biji per kotak?sy tgok smua 30 biji je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh beli dekat shoppe,,

      Delete
    2. ori ke klau bli kat shopee.. rsai fake je.. kat farmasi xde ke ubat tu?

      Delete
  4. Nk beli kat mana 90bji dlm 1 kotak? Brpa hrga?

    ReplyDelete
  5. Tengok kat ig eidaaa_shahida dia punya ori

    ReplyDelete
  6. Boleh ke makan pregnacare bersama air teh ?

    ReplyDelete
  7. Bila waktu yg sesuai untuk makan ye?

    ReplyDelete