Tuesday 28 February 2012

Ayam goreng anak soleh

Ayam goreng ni saya masak ikut sesedap saya. Resepi tak tentu...ikut kreativiti. Yang penting kena berani mencuba. So, balik sekolah tadi saya gorengkan ayam untuk Muhammad. Ayam ni, saya beli kat pasar seksyen 6, Shah Alam. Suka beli kat situ sebab yakin halalnya dan ayamnya segar2. Pulak tu, memang saya kenal tokey ayam tu. Suami kepada sahabat se-usrah saya. Dia sembelih ayam tu sendiri. Saya memang dah lama tak beli ayam kat mana2 supermarket atau kedai2 runcit.

Resepi kali ni, memang resepi favourite saya sebab rasa dia tak heavy dengan rempah. Sesuai untuk selera budak2. Jom semak resepi.


Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam (buang kulit)
1 inci halia
1/2 labu bawang besar
1 ulas bawang putih
garam
serbuk lada sulah
1 biji telur
tepung beras & tepung gandum

Cara-cara:
1. Blend halia, bawang besar, bawang putih sampai lumat
2. Perapkan ayam dengan bahan2 yang dah di blend tadi, garam & serbuk lada sulah lebih kurang 1/2 jam. Kadang2 tu, kalau nak cepat, perap 5 minit pun ok.
3. Pastu, pecahkan sebiji telur dalam ayam tadi, gaul2 dan biarkan. Sambil2 tu, panaskan minyak dalam periuk. Minyak mesti banyak..agak2 tenggelam ayam kita nanti.
4. Letakkan campuran tepung beras & tepung gandum dalam bekas. Golek2kan ayam tu atas tepung dan goreng dengan api perlahan supaya isinya elok masaknya.

*Ada macam2 kaedah nak salutkan ayam dengan tepung. Teknik ni penting untuk keragupannya. Nanti saya cerita kemudian. Nak serve dinner jap...hubby baru balik kerja.

Ok, kawan2, selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment