Saturday 2 July 2011

Baking..baking..baking

Belajar dari internet
Hari ni duk search macam-macam resepi dari weblog 'the bakers'. Banyak benda belajar dari blog diaorang. Banyak term-term yang tak berapa faham...cari jugak sampai puas hati. Seronok belajar banyak benda..walaupun tak berguru. Bila habis baca satu-satu blog tu, terkeluar di mulut ni.."terima kasih, I love you"...hehehe..kelakar lak. Agaknya kalau dapat jumpa mata dengan tuan punya blog tu, mesti saya dah cakap camtu. Rasa teruja sangat dapat tahu satu2 benda tu. Besarnya pahala diaorang berkongsi ilmu dengan kita kan...ni boleh dikatakan JUTAWAN DUNIA AKHIRAT...subhanallah!

Belajar perlu berguru
Sebenarnya tak cukup kita belajar jika tidak berguru. Tambah-tambah ilmu-ilmu yang banyak gunakan skill. Skill mendeco cake kena ada praktikalnya. Contohnya, nak sapu dan ratakan buttercream atas cake...bukan senang. Dulu, masa belajar deco cake dengan kawan di kedai cake (pernah kerja di kedai cake pasir tumbuh), cara nak ratakan buttercream ni..kena letak banyak2 buttercream atas cake..baru sapukan dengan spatula. kalau letak sikit2, nanti terkeluar serdak cake. Teknik ratakan buttercream pun ada caranya supaya jadi licin dan rata. Kena selalu praktikkan..saya sendiri pun terkial-kial lagi. Tu sebab kena attend baking class.

Dalam folder My Baking Project dah penuh dengan resepi-resepi ambil dari internet. Tadi search lagi resepi Fruit Tartlets. Cuba cari resepi tart yang tak gunakan cream cheese. Konon-kononnya dah tak nak makan cheese walaupun favourite tu..hehehe. Fruit tart tak menggunakan cream cheese walaupun ada resepi yang gunakan cream cheese.


Baking sebagai 'reward'
Sebenarnya, bila baking ni...hati rasa tenang...happy sangat. Tambah-tambah bila banyak kerja di sekolah..balik rumah je...fikir nak baking apa. Saya suka bila dah siapkan satu-satu tugas di sekolah, bagi reward pada diri kita. Almaklumlah, cikgu sememangnya banyak kerja yang tak habis-habis. So, apa lagi..saya suka masak-masak..baking ke...BAKING DELIGHTS ME. Tapi, kata hubby..."reward mama ni banyak belanjalah" hehehe..Baking ni costnya banyak jugak. Bahan-bahannya boleh tahan mahalnya. Sebab tu bila nak baking, kena plan. Masukkan perbelanjaan baking kita ni dalam monthly expenses.

No comments:

Post a Comment